Reparasjoner

Her har vi samlet linker til nedlasting av verkstedmanualer og tips til reparasjoner. Men det er plass til mye mer så send oss gjerne noen tips.

Verkstedmanualer:

Koblingsdiagram til 2.8i

Reparasjoner:

Reparasjon av varmeapparet
Engelsk side hvor det er beskrevet hvordan man skifter motor på varmeapparatet.
PS, trenger du viftemotor så har vi det i klubbshoppen. Klikk her for å bestille viftemotor

Skifte lager på reimhjul 2.8i
For så skifte lager på reimhjulet så er det bare å skru av reimhjulet for så å vippe av dekselet i forkant med en liten skrutrekker. Ta ut segeringen og deretter så er det bare å presse ut lageret og presse inn et nytt lager. Til dette kan man benytte spesialverktøy, men man kommer også langt med en skrustikke og noen store piper. Nytt lager får du kjøpt på de fleste steder hvor de selger lager. Lager som vist på bilde nedenfor er av merket FAG og delenr er: 6202-C-2HRS. Får du ikke tak i det så kan du sende mail til så skal vi forsøke å hjelpe.

Rett type bensinslanger.

Som de fleste har fått med seg så inneholder moderne bensin etanol, som er bio drivstoff.

Dette er med på å rense avgassene.

Problemene oppstår når man bruker dette på eldre biler da pakninger i bl.a forgasser etc ikke tåler etanol, og blir derfor brutt ned som igjen fører til lekkasjer som igjen kan føre til brann.

Dette er også et problem for bensinslanger. Vanlige bensinslanger er ikke laget for å tåle etanol. Bensinslanger er laget av 2 lag, og ved bruk av feil type slange så sprekker eller rettere sagt så vil slangen bli spist opp innenfra. Og går det for lenge så blir det sprekk i ytre lag også og da vil man få lekkasjer, og er man riktig uheldig kan det oppstå brann. Har sett nye slanger som har hatt en levetid på under 6mnd før de lekker, så dette er alvorlig.

Løsningen er å bruke rett slange type som er SAE30 R9. Denne er laget for etanol, er også for injection og kan derfor også brukes på forgasser biler som går under mye mindre trykk enn et injection system operer med.

En annen løsning er å bruke 98 oktan bensin, disse inneholder IKKE etanol enn så lenge, og er derfor safe for eldre biler. Og støtt opp under din lokale bensinstasjon som forsatt fører 98. Disse blir det mindre og mindre av pga mindre etterspørsel etter 98. I mitt distrikt så fører min lokale Esso 98 heldigvis.

Samt at eldre biler er konstruert for å bruke 98 og du vil ha en tanke bedre ytelse enn ved bruk av 95.